BRUSER, Madeline. The Art of Practicing: A Guide to Making Music from the Heart. New York: Three Rivers Press, 1997.
DEVOS, Noel. A respiração, cap. 4. do curso de extensão universitária ministrado na UFRJ, em agosto/setembro de 1966.
Disponível em https://www.haryschweizer.com.br/Textos/DEVOS_4_respiracao.htm (Acesso em 10/02/2015).
DI ALENCAR, Thiago Ayala Melo; MATIAS, Karinna Ferreira de Souza. Princípios fisiológicos do aquecimento e alongamento muscular na atividade esportiva, Revista Brasileira de Medicina do Esporte, Niterói, v. 16, n. 3, p. 230-234, Maio/Junho 2010.
HOPPENOT, Dominique. El violín interior.Traducción de Juan Sanabras. Madrid: Real Musical, 1991.
MARTÍN LÓPEZ, Tomás; FARÍAS MARTÍNEZ, Joaquín. Strategies to Promote Health and Prevent Musculoskeletal Injuries in Students from the High Conservatory of Music of Salamanca, Spain, Medical Problems of Performing Artists, Narberth, PA, v. 28, n. 2, p. 100-106, June 2013.
MARTÍN LÓPEZ, Tomás. Cómo tocar sin dolor, tu cuerpo tu primer instrumento – Ejercicios para la prevención y tratamiento de lesiones em músicos. Valencia: Piles, Editorial de Música, S. A., 2015.
MENUHIN, Yehudi. Seis lecciones con Yehudi Menuhin. Madrid: Real Musical, 1971.
PAULL, Barbara; HARRISON, Christine. The athletic musician: a guide to playing without pain. Lanham, Maryland: Scarecrow Press, Inc., 1997.
REGELIN, Petra. Estiramiento muscular. Arganda del Rey: Edimat Libros, 2004.
ROSSET i LLOBET, Jaume; FÀBREGAS MOLAS, Sílvia. A Tono: ejercicios para mejorar el rendimiento del músico. Badalona: Editorial Paidotribo, 2008.
ROSSET i LLOBET, Jaume; ODAM, George. El cuerpo del músico. Manual de mantenimiento para un máximo rendimiento. Badalona: Editorial Paidotribo, 2010.
SANDERS, Joseph; PHILLIPS, Ruth. Freedom to breathe, The Strad,London, v.113, n. 1346, p. 630-635, June 2002.